Friday 25 May 2012

Jangan Hina Mangsa Rogol

Assalamualaikum ^_^




Semua kaum perempuan takut dengan perkataan ROGOL. Kalau terbaca berita macam ni dekat akhbar, mesti kecut perut nak baca sampai habis. Kita sebagai wanita mesti berasa geram, marah, hina dan benci giler dengan si perogol tu kan. Anis sokong kita memang patut benci dan marah kepada pemangsa. Tetapi kenapa kita juga perlu benci dan hina kepada mangsa rogol??

Ini yang anis tak paham sebenarnya. Mangsa tidak buat apa-apa kesalahan pun tapi masyarakat tetap memandang hina kepada mangsa seperti mangsa yang bersalah. Padahal pemangsa yang salah.. Anis tahu ramai yang cakap kes rogol ni berlaku berpunca dari pemakaian wanita itu sendiri. Tak semua kes rogol ini berpunca dari pemakaian wanita yang seksi. Ada juga mangsa yang complete jaga aurat dirogol.

Kalau kita tengok drama melayu, mesti mangsa rogol ini tak akan diterima oleh masyarakat. Tak ada lelaki yang suka kepada wanita mangsa rogol. Kalau ada lelaki yang sanggup jadikan mangsa ini sebagai isteri, mesti family dan saudara mara lelaki itu pulak tak akan terima wanita begini sebagai menantu..

Kata-kata yang akan keluar dari mulut family lelaki tersebut mestila, "perempuan kotor la, perempuan dah tak suci, perempuan tak de maruah, perempuan ni akan rosakkan keturunan aku la" .

Kawan-kawan pulak kalau terserempak dengan si mangsa, mesti nak berbisik-bisik dengan kawan yang lain. Hebohkan apa yang telah terjadi kepada mangsa. Nak malukan si mangsa. Ada jugak yang lari, tak nak ada kawan yang telah dirogol, yang dah kotor.

Kenapa sampai jadi macam ni? Mangsa tidak pernah pinta untuk dirogol. Mangsa tidak sekali-kali pinta dirinya tidak suci di usia muda atau sebelum nikah. Mangsa tidak pernah berdoa hidupnya akan jadi mangsa rogol. TIDAK PERNAH!! Semua ini telah ditentukan oleh Allah S.W.T.. Tapi kenapa ramai yang menghina dan memandang kotor kepada mereka ini?

Kepada yang menghina, bayangkan korang berada di tempat mereka. Apa perasaan korang kalau dihina dan dikeji macam tu. Tdak diterima oleh masyarakat. Kamu dipandang kolot. Sedangkan bukan kamu yang nak benda ni terjadi.. Pasti pedihkan.. Rasa macam tak nak hidup dah kan?

Jadi, kalau korang sendiri tak sanggup nak dapat layanan macam tu dari orang ramai, dah tu, kenapa korang hina orang lain? Sepatutnya kita sebagai masyarakat harus membantu dan memberi semangat serta sokongan kepada mangsa-mangsa ini untuk meneruskan kehidupan mereka secara normal. Kita patut memberi peluang untuk mereka bangun dari kehidupan hitam mereka. Lihat mereka berjaya dalam kehidupan. Itu sepatutnya kita buat, bukan menghina mereka.

Fikir-fikirkan lah....

1 comment:

  1. Kenapa kita nak hina mereka..sepatutnya kit abersimpati dengan mereka..
    Untuk aku orang yang hin amangsa rogol ini tak ader otak dan tak der perasaan ...aku dah marah ni...hemmm

    ReplyDelete